Qualia

Imagine three persons: Ida, Ingunn and Júlia. They are walking in the street, when a dog comes. Ida, who was bitten by a dog when she was a child, feels a small surge of adrenaline; Ingunn, who is focused on the sunset, doesn’t notice the dog; Júlia, who knows this dog, will experience a feeling of tenderness and familiarity. One situation, three different perceptions of it.

This play was developed with the help of neuroscientists around the concept of «qualia».

What does «qualia» mean ?

We have an experience of the world. For example, when I hear that music, when I taste that coffee, when I suffer from that headache, when I witness that situation, I have a feeling of it.

«Qualia» are theses subjectives and unsharable feelings we have when we experience the world.

This piece is an attempt to witness our «qualia» and see if we can make them flexible.

 

Imaginez trois personnes : Ida, Ingunn et Júlia. Elles marchent dans la rue, un chien passe. Ida, qui a été mordue par un chien quand elle était enfant, ressent une petite montée d’adrénaline ; Ingunn, concentrée sur le coucher de soleil, ne remarque pas le chien ; Júlia, qui connaît ce chien, éprouve un sentiment de tendresse et de familiarité. Une seule situation, mais trois perceptions différentes.

Cette pièce a été développée avec l’aide de neuroscientifiques autour du concept de «qualia».

Ca veut dire quoi, «qualia» ?

Nous avons une expérience du monde. Par exemple, quand j’entends cette musique, quand je bois ce café, quand je souffre de cette migraine, j’en ressens quelque chose. Les «qualia» sont ces sentiments subjectifs et incommunicables que nous éprouvons lorsque nous vivons le monde.

Cette pièce est une tentative de regarder nos «qualia» dans les yeux, et de jouer à les rendre plus flexibles.

Credits :

Júlia Díaz i Calvete – performer

Ida Marie Brandt – dialogue partner

Lilas Carpentier – graphic designer

Ingunn Fjellang Sæther – light design and co-creator

Aline Combe – performer & choreographer

Thomas Eisenhardt – mentor

Special thanks to : 

  • Albert Moukheiber – conceptual lexicographer
  • Jules S. – audience document coordinator
  • Johan Bech – empathy facilitator